079. Sayı | Yaz 2002 | Seslerin Estetiği: Müzik
-
Çocuk ve Müzik
Müzik, varoluşun temel olgularından birisidir. İnsan kendisini anlatabilmek, istek ve şikayetlerini iletebilmek ve ruhi ihtiyaçlarını giderebilmek için sese ihtiyaç duyar. Bazı seslerden hoşlanır, bazılarından da nefret eder. Sesin belli bir […]
-
“Ey Kopuz ile Çeşte! Aslın Ne Dürür (Nedir) İşte?”
Yunus Emre, iki müzik âletine müziğin ne olduğunu soruyor: "Ey kopuz ile çeşte, aslın ne dürür (nedir) işte?" Bu yazıda ana konumuz bu soru olacak. Kopuz ile Çeştenin, yâni musikinin […]
-
Modern Bir Yanılgı: Zamanı Dondurmak
Batı uygarlığının sanattaki tavrının anlaşılmasında "taklit", anahtar kelimelerden biridir. Kaynağını Antik Yunan’da bulduğumuz bu yaklaşımın adı "mimesis"dir. Taklitten anlaşılan ise mevcudun ya da gerçeğin aynıyla kopya edilmesidir. Batılı sanatçının bilinçaltında, […]
-
Din-Musiki İlişkisi Üzerine
İnsanı diğer varlıklardan ayıran temel karakter (fasl/ayrım) akıl, fikir, istidlâl, muhakeme, akıl yürütme ve konuşma/nutk’dur, denir. İnsan, hayvan-ı nâtıktır diye de tarif edilir. Düşünce ve cins-tür ayrımı bakımından bu tarif […]
-
Seslerin Estetiği: Müzik
İnsan, içerisine doğduğu alemi, kendisine verilen duyularla algılar. Tabiatına yerleştirilmiş olan algılama araçlarından birisi de işitme duyusudur. Sesler, işitme duyusu sayesinde, fizik alemin boyutlarından birisi olarak en baştan bu yana […]
-
Güzel Sesli Peygamber: Hz. Davud
İsrailoğullarına gönderilen peygamberlerden olan Hz. Davud’a, dört büyük kitaptan biri olan Zebur indirilmiştir. Davud, İbranice’de en çok sevilen kişi, göz bebeği anlamına gelir. Diğer semavi dinlerin kaynaklarında kendisinden uzun uzadıya […]
-
“Kâinat, İlahi Bir Musiki Dairesidir”
Ve keza kelimesiyle, küfür sebebiyle kulağa ait pek büyük bir nimeti kaybettiklerine işaret edilmiştir. Hatta kulaktaki zar, nur-u iman ile ışıklandığı zaman, kainattan gelen manevi nidaları işitir. Lisan-ı hal ile […]
-
Din-i İslam’da Hedef-i Münakaşa Olan Mesailden: Musiki *
Gerek doğrudan doğruya tabiî seslerle ve gerekse aletler ve çalgılar vasıtasıyla icra edilen musiki nağmelerinin envaı (çeşitleri) ve muhtelif şekillerine göre haramlığına, kerahetine ve hatta cevazına dair ahkam ve akval-i […]
-
-
-
-